3000 jaar geschiedenis Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Channa Brauckman - WaarBenJij.nu 3000 jaar geschiedenis Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Channa Brauckman - WaarBenJij.nu

3000 jaar geschiedenis Jeruzalem

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Channa

10 September 2005 | Israel, Jeruzalem

1004 v Chr.
Koning David verovert de stad op de jebusieten.
(2 samuel 5:6-10)

960 v Chr.
Koning Salamo begint met de bouw van de eerste tempel op de dorsvloer van Oman, op de berg Moria.
(1 Kon. 8:62-64)

940 v Chr.
De eerste tempel wordt ingewijd.
(1Kon. 8:62-64)

922 v Chr.
Het koninkrijk Israel valt door een scheuring in twee rijken uiteen.
het tweestammenrijk in het zuiden en het tienstammenrijk in het noorden.
(kon. 12: 19-24)

586 v Chr.
Nebukadnezer verovert de stad en voert de Joodse bevolking in ballingschap naar Babel.( 2 Kron. 36:11-21)

538 v Chr.
Kores laat de ballingen weer terugkeren naar hun land.
(2 Kron.36: 22-23 en Ezra 1:1-11)

515 v Chr.
De tweede tempel wordt voltooid.
(Ezra 6:14-18 )

445 v Chr.
Nehemia trekt op naar Jeruzalem en onder zijn leiding worden de stadsmuren hersteld.
(Neh.2:5 6:15-16

63 v Chr.
De Romeinse Generaal Pompeius verovert de stad en beschadigt de tempel.

ongeveer 14 v Chr.
Herodes de Grote begint aan het herstel van de tempel en de muren en gebouwen eromheen.

ongeveer 4 v Chr.
Geboorte van Jezus Christus.
(Luc. 2:1-7)

30 n Chr.
Kruisiging ,dood, opstanding en hemelvaart van Jezus Christus.
(Luc 23:33-46 24:1-9 en Hand.1:9-11

66 n Chr.
Een grote opstand tegen de Romeinse overheersing begint, geleid door de zeloten.

70 n Chr.
De tweede tempel wordt door Titus verwoest en de Joodse bevolking wordt gedood en verstrooid.

135 n Chr.
Hadrianus verwoest de stad en wil van de naam van Jeruzalem af en noemt haar Aelia Capitolina.
De anti-Judaistische keizer vindt de naam palestina uit voor Judea, Samaria en Galilea, uit haat voor de joden.

324 n Chr.
Keizer Constatijn brengt de stad onder Christelijke heerschappij, waarna zijn moeder Helena er overal kerken bouwt op heilige plaatsen.

614 n Chr.
De perzen nemen de stad in en er ontstaat een gustige periode voor de Joden.

629 n Chr.
de Byzantijnen heroveren de stad waarbij er veel Joden gedood worden.

638 n Chr.
De Kalief Omar neemt de stad in en bouwt een moskee op het tempelplein.

660 n Chr.
Het begin van de bouw van de Al aqsa moskee.

1099 n Chr.
De kruisvaarders nemen de stad in en brengen een slachting aan onder de bevolking.

1187 n Chr.
Saladin verovert de stad en brengt haar terug onder Islamitisch beheer.

1250 n Chr.
De Mamelukken uit Egypte veroveren de stad en bouwen veel Islamitische bouwwerken.

1517 n Chr.
De turken veroveren Jeruzalem op de mammelukken en de stad stad en Israel wordt een deel van het Ottomaanse rijk.

1538 n Chr.
De pobouw van de huidige stadsmuren.

1541 n Chr.
De gouden Poort wordt dichtgemetseld opdat de Messias niet naar binnen kan gaan.

1917 n Chr.
Het britse leger onder leiding van Generaal Allenby verovert de stad op de Turken in de eerste wereld oorlog.

1948 n Chr.
De terugtrekking van de Engelsen en de oprichting van de staat Israel.
West-Jeruzalem wordt bij Israel getrokken en Oost-Jeruzalem bij Jordanie.

1967 n Chr.
Oost-Jeruzalem wordt met het westelijk deel van de stad verenigd in de zesdaagse oorlog.

1980 n Chr.
De Knesset verklaart de hereniging van Jeruzalem tot de eeuwige en ondeelbare hoofdstad van Israel.

1996 n Chr.
Jeruzalem viert het 3000 jaar bestaan van de stad van David.
Sommige Christenen herdenken tevens dat Jezus Christus 2000 jaar geleden geboren werd.

• 10 September 2005 - 16:35

Deborah:

Heyy Channa,

Leuke weblog hoor! Je hebt al meer berichtjes geplaatst dan mij. Ik ga er zo denk ik nog ff 1tje schrijven.
    Daarna gezellie naar de stad, terrasje pakken! Jippie! :D

xx Debje

• 12 September 2005 - 20:35

Marianne:

hai, en oh ik snap nu pas dat ik bij de bovenkant mn naam in moest typen. ahum.... ja ik word heel langzaam blond,he he.
    Wat een geschiedenis heeft Israël he. Keep up the Good Work Girl!

kusszzz
    Marianna